.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نقد سرگشاده دکترهادی ابراهیمی دانشیار علوم‌ سياسی دانشگاه ؛
جناب آقای دکتر مومنی ؛ تحریف تاریخ به چه قیمتی ؟!
شمال نیوز : اینکه مصدق به نخست وزیری رسید و توانست شعار ملی شدن صنعت نفت را به سرانجام برساند ، اتفاقی بود که برخی از نمایندگان مجلس شانزدهم ، گروه‌های مذهبی مانند فداییان اسلام و شخص آیت الله کاشانی هم در آن نقش داشتند .
جناب آقای دکتر مومنی ؛ تحریف تاریخ به چه قیمتی ؟!

شمال نیوز: دکتر هادی ابراهیمی دانشیار علوم‌ سياسی دانشگاه در نقدی سرگشاده به اظهارات اخیر دکتر فرشاد مومنی واکنش نشان داد .

 

متن کامل نقد این استاد دانشگاه را با هم میخوانیم : 

 

دکتر فرشاد مومنی در مطلبی با عنوان باز کردن باب گفتگوهای علمی در باره ی دستاوردهای دکتر مصدق به نکاتی اشاره کردند که جای نقد و بررسی دارد. 

 

درباره ی دکتر مصدق و اقداماتی که در زمان تصدی دو دوره نخست وزیری در دوران پهلوی دوم انجام داد ،  حرف و سخن زیاد گفته شده و هنوز هم باب گفتگو باز است . 

 

کسانی که مصدق را خائن می دانند ، راه به اشتباه می برند و آن دسته که مانند دکتر فرشاد مومنی او را تا حد ِیک رهبر ملی ارتقا می دهند ، ناخواسته تاریخ معاصر ایران را تحریف می کنند . 

 

به واقع ، دکتر مصدق بیشتر تاثیر پذیرفته از شرایط سیاسی و اجتماعی زمان خود بود تا تاثیر گذاری بی چون و چرا . 

 

در اینکه این شخصیت سیاسی در برهه ای از تاریخ معاصر  ایران ،  نقشی مهم ایفا کرد و ملی شدن صنعت ِ نفت را به سرانجام رساند و از انگلیس در بهره برداری استثماری از نفت ِایران خلع ِ ید کرد ، جای بحث ندارد. 

 

همه ی صاحب‌نظران منصف به این مهم اذعان دارند اما باید در نظر داشت که زمزمه ی ملی شدن نفت دو سال پیش از نخست وزیری مصدق ، در مجلس و محافل  سیاسی شروع شد  و به تدریج به جامعه ی ایرانی که از نقش استعماری انگلیس در مدیریت کشور ، بیزار بود ، تسری یافت ‌. 

 

این زمزمه ها توسط گروه‌های مذهبی ، فراکسیون اقلیت مجلس متشکل از حزب ایران و حزب مردم ایران و در راس آنها مصدق  تبدیل به خواست عمومی شد ،  اما رژیم محمد رضا شاه و دولتمردان او که  شریک و همپالکی انگلیس بودند ، به هیچ عنوان زیر بار نمی رفتند . 

 

ترور دو نخست وزیر انگلیسی مآب یعنی هژیر و رزم آرا که به شدت مخالف ملی کردن نفت ایران بودند و کناره گیری نخست وزیر بعدی ، حسین علا آن هم از بیم ترور موجب شد که مجلس زیر بار ِشعار اقلیت رفت و با عجله نخست وزیری مصدق را به تصویب رساند . 

 

تا اینجا مشخص می شود که مصدق در اثر سیر تحولاتی که مردم ، جبهه ی ملی و مذهبیون در آن نقش داشتند ، عهده دار نخست وزیری شد . 

 

شاخصه ی یک رهبر سیاسی تاثیر بر تحولات سیاسی است ، در حالیکه ما چنین تاثیر گذاری را نه پیش از نخست وزیری او و نه پس از آن نمی بینیم.  

 

اینکه مصدق به نخست وزیری رسید و توانست شعار  ملی شدن صنعت نفت را به سرانجام برساند ، اتفاقی بود که برخی از نمایندگان مجلس شانزدهم  ، گروه‌های مذهبی مانند فداییان اسلام و شخص آیت الله کاشانی هم  در آن نقش داشتند .

 

نقشی که متاسفانه در دور دوم نخست وزیری مصدق به ویژه پس از قیام سی ام تیر و برکناری قوام ، توسط مصدق و هم حزبی هایش کاملا نادیده گرفته شد . 

 

دکتر مصدق به رغم خدماتش ، ثبات قدم ِ لازم برای همراهی کامل با مردم و پیشبرد درست تحولات سیاسی را نداشت .

 

قیام سی ام تیر و برکناری قوام با اعلام جهاد توسط آیت الله کاشانی محقق شد و در آن قیام تعدادی از مردم به دستور قوام و به دست ارتش ، کشته و مجروح شدند . 

 

مصدق پس از روی کار آمدن مجدد ، زیر بار خواست ِ مردم و رهبران مذهبی به ویژه آیت الله کاشانی برای دستگیری و محاکمه قوام نرفت و این اقدام را غیر قانونی می دانست !

 

اشتباه دیگر مصدق  ، در خواست انحلال مجلس هفدهم در زمان ریاست آیت الله کاشانی بر مجلس بود . از قضا این درخواست که مغایر با قانون ‌ اساسی بود مورد موافقت رییس مجلس قرار نگرفت و موجبات شکاف میان دکتر مصدق و نهاد مردمی و مدنی روحانیت شد . 

 

نگاه و رویکرد مصدق  در عمل ، استفاده از پشتوانه ی ملی و گسترش نهضت نبود . مصدق السلطنه اگرچه به قول ِ دکتر فرشاد مومنی از زمره ی سلطنه های پر افتخار بود اما خون ِ اشرافیت  و شیوه حکمرانی ِ او یکی از اصلی ترین دلایل شکست نهضت بود . 

 

این شخصیت ِ سیاسی در برهه ای از زمان ِ نقش پردازی خود ، چنان از محبوبیت ،  پایگاه مردمی و  حمایت رهبران مذهبی از جمله آیت الله کاشانی برخوردار بود که بی تردید می توانست بساط ‌‌ِرژیم پهلوی را جمع و سرنوشت سیاسی ایران را دگرگون کند  ، اما تکیه ی او به سیاست ورزی محض  ،  احزاب ِ سیاسی و حزب وابسته به شوروی یعنی حزب ِتوده ،  قلم ِ شکست بر نهضت او کشید .

 

دکتر مصدق قصد ِ قیام نداشت و در صددبراندازی پهلوی نبود که اگر بود می توانست به آسانی مردم و حامیان واقعی خود را سازماندهی کند و با مساعدت و حمایت همه جانبه ی آیت الله کاشانی وحضور ِ مردم این مهم را عملی سازد . 

 

و اگر قصد ِ تغییرات ِ بنیادی به نفع ِمردم ایران داشت  به مهره های بدنامی مثل زاهدی ، نصیری و سیاستمداران‌ ِ قسم خورده ی پهلوی در  ارتش و دولت  مسئولیت  نمی داد .

 

نکته ی آخر اینکه اگر دکتر مصدق را در چارچوب اقداماتش بسنجیم ، باید او را یکی از نخست وزیران ملی ارزیابی کنیم .

 

پوشاندن ردای رهبری بر تن ایشان تحریف تاریخ است .


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

رحمتی 7 فروردين 1403
..... دکتر مومنی درست میگوید درزمان دکتر مصدق نه تنها شاه مثل سگ از او می ترسید خودانگلیس وامریکا از دکتر مصدق می ترسیدند به انحنایی دکتر مصدق شخصیت کاریسمایی در‌دوران خودش داشت

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.854 seconds.